5 funkcji ATS, które pozwolą ci zadbać o Candidate Experience

Budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy u potencjalnego kandydata zaczyna się już na poziomie ogłoszenia rekrutacyjnego. Zanim dojdzie do bezpośredniego spotkania w ramach rozmowy rekrutacyjnej, kandydat może zniechęcić się już kilka razy!

System ATS może pomóc Ci w bardzo łatwy sposób zadbać o pozytywne wrażenie kandydata w czasie całego procesu rekrutacyjnego. A co ważniejsze, zrobi to automatycznie, bez konieczności poświęcania na cały proces dużej ilości czasu przez rekrutera!

1.      Strona kariera

Pierwszy kontakt kandydata z ofertą pracy. Musi być dopracowany w każdym calu. Nowoczesne systemy do rekrutacji pracowników pozwalają na samodzielną konfigurację strony kariery.

Nie trzeba prosić informatyka o każdą drobną zmianę. Dzięki integracji strony kariery w ATS ze stroną internetową firmy (za pomocą API), rekruter może publikować ogłoszenia i samemu zarządzać wyglądem zakładki.

2.      Intuicyjny i dający dodatkową wartość formularz rekrutacyjny

Niektóre systemy ATS (np. tomHRM) pozwalają na samodzielną konfigurację formularza rekrutacyjnego oraz dodawanie własnych pytań dla kandydatów. To narzędzie, które z założenia pomaga rekruterom w selekcji aplikacji, może jednocześnie poprawić Candidate Experience!

Aby w ten sposób zadziałało, trzeba pamiętać o kilku zasadach: formularz nie może być długi (jego wypełnienie powinno zająć maksymalnie 5 minut), a zgromadzone pytania muszą wnosić dodatkową wartość dla kandydata – na przykład dodatkowo informować go o zasadach panujących w firmie, o stanowisku, o kulturze organizacji. Dzięki temu kandydat wypełniając, dowiaduje się więcej o firmie.

Dobrze wykorzystać przy formularzu rekrutacyjnym takie pytania, jak wybór listy rozwijanej czy checkbox – kandydat nie musi wtedy dużo pisać, wypełnia formularz szybko i wygodnie.

3.      Rzetelne informacje o firmie i stanowisku

Jedną z najważniejszych kwestii dla kandydata są jasne i prawdziwe informacje o firmie i stanowisku (oczekuje tego 88% osób, a tylko 38% [i] potwierdza, że to uzyskuje). Powinny być dostarczane już na etapie ogłoszenia rekrutacyjnego. Kandydaci chcą wiedzieć, ile firma oferuje na danym stanowisku, kto będzie przełożonym pracownika (oczekuje tego 53% kandydatów). Chcą mieć bezpośredni kontakt do rekrutera (30%).

To od rekrutera zależy, jakie informacje umieści w ogłoszeniu i na stronie kariery, ale niektóre systemy do rekrutacji ATS mogą pomóc w tym procesie: na przykład poprzez ułatwienie umieszczania informacji o przełożonym czy udostępnianie danych kontaktowych bezpośrednio do rekrutera odpowiedzialnego za dany proces (i to nie ręcznie, tylko za pomocą jednego kliknięcia). Dzięki temu kandydat ma poczucie kontroli i wie, do kogo się zgłosić, jeśli potrzebuje dodatkowych informacji.

ats

Fot.: Screen ze strony z ogłoszeniem o pracę, generowanym w systemie ATS / źródło: tomHRM.com

4.      Automatyczne i półautomatyczne mailingi i SMS

Połowa kandydatów oczekuje informacji na każdym etapie rekrutacji, a 63% chce wiedzieć, że rekrutacja już jest zakończona.

Każdy rekruter wie, że w dobrym tonie jest wysyłanie informacji do kandydatów na każdym etapie rekrutacji. Większość nie ma jednak na to czasu. Czy aby na pewno? Posiadając system ATS, problem braku czasu znika. System do rekrutacji pozwala na:

  • Przygotowanie szablonów odpowiedzi na każdą ewentualność i każdy etap rekrutacji
  • Możliwość wstawienia shortcodów, które personalizują wiadomość (np. imienia kandydata, nazwy procesu, etapu),
  • Generowanie mailingów do określonej grupy kandydatów,
  • Automatyczne powiadomienia o spotkaniach / rozmowach telefonicznych,
  • Wysyłanie SMS z poziomu systemu z natychmiastową, wygodną dla kanddyata informacją (np. danymi o spotkaniu czy przypomnienie o nim).

5.      Półautomatyczne wiadomości o powodach odrzucenia

Z badań wynika, że 70% kandydatów oczekuje informacji zwrotnej o powodach odrzucenia ich kandydatury. Niektóre ATS (np. tomHRM) mają wbudowaną funkcję pozwalającą na umieszczanie w systemie informacji o powodach odrzucenia kandydata za pomocą systemu etykiet.

Oczywiście, informowanie kandydata o powodach odrzucenia nie powinno odbywać się w pełni automatycznie – to delikatna kwestia, wymagająca indywidualnego podejścia. System etykiet pozwala jednak sprawę mocno uprościć, po pierwsze tworząc jasne kryteria, do których muszą odnieść się wszyscy prowadzący proces, a po drugie umożliwiając stworzenie szablonów wiadomości do każdej etykiety. Dzięki nim tworzenie spójnych (w ramach organizacji) informacji zwrotnych o powodach odrzucenia będzie znacznie łatwiejsze i szybsze, a kandydat otrzyma informację zwrotną, której oczekuje.

[i] Badanie „Candidate Experience w Polsce 2019”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here